Opis zajęć prowadzonych w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych
Spotkania o charakterze wsparcia z elementami psychoedukacji dedykowane młodzieży z problemami zdrowia psychicznego,tj. zaburzenia nastroju, depresja, choroba afektywna, obniżony nastrój, nieśmiałość, stany lękowe utrudniające funkcjonowanie i relacje społeczne. Zapraszamy także młodzież doświadczającą trudności w kontaktach rówieśniczych, przeżywającą samotność i zainteresowaną wspólnemu przyglądaniu się tym trudnością oraz zmotywowaną do poszukiwania nowych sposobów radzenia sobie
z problemami, chorobą.
Celem spotkań grupy jest możliwość uzyskania wsparcia od innych rówieśników będących w podobnej sytuacji, wymiany doświadczeń i dzielenie się bieżącymi trudnościami. Grupa stwarza bezpieczną przestrzeń do wzajemnego poznania się, nawiązania nowych relacji oraz wspólnego poszukiwania sposobów na rozwiązywanie problemów. Celem spotkań jest także pogłębienie wiedzy związanej ze zgłaszanymi problemami, a także odkrywanie strategii radzenia sobie z np.:depresją, pogorszeniem nastroju, brakiem motywacji, lękiem, samotnością oraz zdobycie przez uczestników praktycznych umiejętności pozwalających na skuteczne zdrowienie i pokonywanie trudności.
Kwalifikacja do grupy odbywa się poprzez zgłoszenie na konsultację z osoba prowadzącą. Spotkania konsultacyjne służą poznaniu się, omówieniu aktualnej sytuacji i potrzeb uczestnika, wspólnemu rozpoznaniu czy taka forma pomocy jest adekwatna dla danej osoby. Konsultacje umożliwiają także omówienie obaw związanych z uczestniczeniem w grupie, wyjaśnienie wątpliwości lub przekierowanie osoby do innych form pomocy.
Grupa spotyka się raz w tygodniu przez 1,5 godziny. Podczas spotkań planowane są elementy edukacyjne dotyczące np. sposobu myślenia typowego dla zaburzeń nastroju i depresji, omówione będą czynniki ułatwiające zdrowienie, sposoby pomagające w sytuacji pogorszenia samopoczucia, a także inne tematy zależnie od potrzeb uczestników. Koncentrować się będziemy na wzajemnej wymianie pomiędzy uczestnikami, budowaniu relacji i zaufania .
Zapisy u prowadzących
Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD) to zespół objawów, które skutkują: problemami z efektywnym korzystaniem ze słuchu jako narzędzia komunikacji i przyswajania informacji, złym rozumieniem mowy szczególne w niekorzystnych warunkach akustycznych oraz utrudnioną komunikacją pomimo prawidłowej czułości słuchu.
Warto przeprowadzić diagnozę procesów przetwarzania słuchowego jeśli u dziecka obserwujemy:
Jak wygląda diagnoza w Neuroflow ATS®?
Bezpłatne badanie odbywa się w poradni na platformie diagnostyczno-terapeutycznej APD Medical.
Dzieci na diagnozę zgłaszane są przez psychologów Zespołu Poradni.
Diagnoza zaburzeń przetwarzania słuchowego (APD) opiera się na baterii testów oceniających wyższe funkcje słuchowe dla trzech poziomów rozwojowych:
Informacje na temat diagnozy i terapii zaburzeń przetwarzania słuchowego oraz szczegółowe wymagania techniczne dostępne są na stronie: www.neuroflow.pl
Osoby prowadzące: Barbara Dąbkowska, Iwona Żelichowska
Metoda Tomatisa – stymulacja audio- psycho- lingwistyczna (SAPL). Jest programem stymulacji słuchowej mającym na celu przezwyciężenie zaburzeń uwagi słuchowej i poprawę umiejętności komunikacji. Obejmuje trening słuchowy przy pomocy odpowiednio dobranego materiału dźwiękowego na urządzeniu zwanym „elektronicznym uchem”.
Metoda Tomatisa ma zastosowanie w terapii osób z:
Zasady rekrutacji na trening uwagi słuchowej według metody prof. Tomatisa
„Kocham, szanuję, wspieram, wymagam …” - warsztaty umiejętności wychowawczych „w pigułce” dla rodziców dzieci młodszych (szkoła podstawowa i przedszkole).
„Pomóżmy dzieciom, by każde z nich stało się tym, kim stać się może.” (Janusz Korczak)
Celem warsztatów jest wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci; przekazywanie wiedzy i uczenie umiejętności istotnych dla budowania dobrych, opartych na wzajemnym szacunku, relacji, doskonalenie umiejętności porozumiewania się oraz egzekwowania wymagań.
Spotkania rodziców służą też ich autorefleksji i wymianie doświadczeń. Uczymy się jak mądrze kochać dziecko, jak być dobrym rodzicem.
Kiedy: Każda środa w godzinach 18.00-19.30 (warsztaty rozpoczynamy po zebraniu się grupy w październiku 2021 r., będą
trwać do stycznia 2022).
Cel: Zwiększenie świadomości w zakresie procesów wychowawczych oraz roli odgrywanej przez ojca w życiu dziecka i jego
rozwoju, odkrywanie sposobów dotarcia do własnych dzieci, poprawa funkcjonowania w zakresie rodzicielstwa,
rozpoznanie silnych i słabych stron swojego ojcostwa, wzmocnienie więzi z dzieckiem, wymiana doświadczeń.
Metody: Analiza przypadków i wymiana doświadczeń uczestników, praca (indywidualna, w parach, w grupie), mini wykłady,
ćwiczenia, dyskusje, miejsce na pytania uczestników, filmy o tematyce psychologicznej, integracja.
Miejsce, ilość uczestników: ZPPP-1, ul. Zawiszy 13, 8-12 osób.
Spodziewane efekty: Wsparcie psychologiczne, wzrost świadomości i ważności swojej roli, poprawa relacji z najbliższymi,
podnoszenie kompetencji rodzicielskich i wychowawczych.
Nabór i więcej informacji: Konsultacja z psychologami prowadzącymi, zapisy w sekretariacie,
tel. 22 631-08-23; 22 631-57-73, w godz. 8-20 oraz w soboty w godz. 9-14.
Koszty: Udział w warsztacie jest nieodpłatny.
Prowadzenie: Łukasz Godek, Andrzej Machera
Oferta skierowana jest do rodziców dzieci uczących się lub mieszkających na terenie działania naszej Poradni.
Pierwszeństwo udziału mają rodzice z listy oczekujących w naszej Poradni.
Trening umiejętności wychowawczych dla rodziców nastolatków
Adresat: rodzice dzieci uczęszczających do szkół ponadpodstawowych z rejonu działania naszej poradni
Cel zajęć: poszerzenie umiejętności wychowawczych, ćwiczenie umiejętności w zakresie utrzymywania emocjonalnego kontaktu z dzieckiem w różnych sytuacjach wychowawczych i codziennych, poznanie i ćwiczenie sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach w relacjach z dzieckiem, nabycie umiejętności wspólnego rozwiązywania powstających problemów.
Liczba uczestników: maksymalnie 14 osób.
Sposób rekrutacji: zalecenie udziału w zajęciach po wcześniejszej konsultacji z psychologiem opiekującym się szkołą
„SZKOŁA DLA RODZICÓW”
prowadzona według programu A. Faber i E. Mazlish;
„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.”
„Szkoła dla rodziców”, to cykl spotkań warsztatowych (10 spotkań) w trakcie, których można nauczyć się nowych, skutecznych sposobów porozumiewania się z dzieckiem.
„Szkoła dla rodziców”, to warsztaty edukacyjne adresowane do osób, które w związku z wychowywaniem swojego dziecka:
Są to zajęcia adresowane do wszystkich rodziców, zarówno do tych, którzy mają kłopoty z wychowywaniem swoich dzieci, jak i do tych, którzy ich nie mają. Jedni mają szansę na zmianę swojego postępowania, drudzy na uniknięcie błędów.
Te warsztaty uczą dojrzałego i satysfakcjonującego rodzicielstwa.
Pozwalają bardziej świadomie i efektywnie radzić sobie w postępowaniu z dziećmi, w ich wychowywaniu. Ujawniają przyczyny porażek wychowawczych i wskazują sposoby jak ich uniknąć.
Stwarzają, zarówno możliwość nabycia nowych umiejętności porozumiewania się z własnymi dziećmi (i nie tylko), jak i stanowią okazję do podzielenia się własnymi doświadczeniami.
Udział w zajęciach „Szkoły dla rodziców” stwarza szansę nauczenia się współpracy z własnymi dziećmi oraz tego, jak lepiej rozumieć i mądrzej je kochać, ale i być przy tym przez nie kochanym i rozumianym.
„Szkoła dla rodziców”, to okazja do nauczenia się nowego sposobu bycia z dzieckiem.
Zajęcia są bezpłatne.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY !
Trening Koncentracji Uwagi
dla uczniów klas II – III szkół podstawowych
Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania uczniów na zajęciach dydaktycznych, skrócenie czasu odrabiania prac domowych, zwiększenie świadomości celowego radzenia sobie z niepokojem fizycznym i emocjami.
Liczba zajęć: 10 spotkań w semestrze
Liczba uczestników: do 8 osób
Uczniowie na każde zajęcia przynoszą pomoce dydaktyczne (kredki, ołówek, nożyczki)
Sposób rekrutacji: zalecenie udziału w zajęciach po wcześniejsze konsultacji z psychologiem opiekującym się przedszkolem lub szkołą
Trening Zastępowania Agresji dla uczniów klas II – III szkół podstawowych
Zajęcia przeznaczone są dla uczniów sprawiających kłopoty wychowawcze
Celem Treningu Zastępowania Agresji jest:
- zmiana zachowań agresywnych na zachowania pożądane społecznie,
- skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach,
- efektywne współdziałanie w zespole
- rozwiązywanie konfliktów i problemów
- rozwijanie odpowiedzialności,
- przygotowanie do rozpoznawania wartości moralnych,
- dokonywanie właściwych wyborów.
Termin: w pierwszym semestrze 15 spotkań raz w tygodniu
Liczba uczestników: od 8 do 10 osób
Sposób rekrutacji: zalecenie udziału w zajęciach po wcześniejszej konsultacji z psychologiem opiekującym się szkołą
Zajęcia przeznaczone dla dzieci w wieku 4-5 lat, mających problemy w kontaktach społecznych:
- nieśmiałych,
- często wchodzących w sytuacje konfliktowe,
- na wiele sytuacji reagujących lękiem.
Spotkania będą odbywały się w w cyklu cotygodniowych 10 spotkań.
Prosimy o wcześniejsze zgłoszenie chęci uczestnictwa w zajęciach do psychologa poradni opiekującego się przedszkolem, a następnie skontaktowanie się z osobami prowadzącymi.
Zajęcia są bezpłatne, a liczba miejsc ograniczona.
Serdecznie zapraszamy!
Grupowe zajęcia dla dzieci nieśmiałych w wieku przedszkolnym i ich rodziców
Adresat: dzieci w wieku 5-7 lat uczęszczające do przedszkoli i szkół i ich rodzice:
Zajęcia wspomagają rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Ich celem jest zwiększenie u dzieci poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie, rozwijanie umiejętności kontaktów z innymi ludźmi, prezentowanie swoich mocnych stron, obniżanie lęku przeżywanego w sytuacjach społecznych.
Liczba zajęć i termin: 10 spotkań w semestrze, raz w tygodniu.
Liczba uczestników: 10 dzieci + 10 rodziców
Sposób rekrutacji: zalecenie udziału w zajęciach wydane przez psychologa opiekującego się przedszkolem lub szkołą (mającym siedzibę w rejonie ZPPP nr 1, ul. Zawiszy 13) do którego uczęszcza dziecko
Grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci oraz ich rodziców prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
Cel zajęć: nauczenie działania i współpracy w grupie, nauczenie wyrażania emocji w sposób akceptowany społecznie, wyciszenie.
W trakcie zajęć wykorzystane będą elementy ćwiczeń wg metody W.Sherborne, bajek, dziecięcych zabaw grupowych.
W trakcie spotkań z rodzicami omawiany będzie przebieg zajęć prowadzonych z dziećmi, oraz (w oparciu o program warsztatów psychoedukacyjnych "Szkoła dla rodziców") doskonalone będą umiejętności radzenia sobie w postępowaniu z dziećmi i ich wychowywaniu.
Planowana jest grupa 10 dzieci oraz ich rodziców.
Cykl 20 zajęć prowadzony będzie w następującej kolejności: pięć spotkań dla dzieci z rodzicami, następnie pięć spotkań z samymi rodzicami, pięć spotkań dla dzieci z rodzicami i kolejne pięć spotkań z samymi rodzicami.
Zgłoszenia na zajęcia prosimy kierować do psychologów poradni, w trakcie dyżuru w przedszkolach lub podczas wizyty w poradni.
Prosimy o przyniesienie obuwia na zmianę i sportowej odzieży
Terapii Ręki - dla dzieci 5 - 6 letnich
Głównymi celami zajęć są:
Terapia Ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Ale przede wszystkim służy do osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego.
Sposób rekrutacji: zalecenie udziału w zajęciach po wcześniejsze konsultacji z psychologiem opiekującym się przedszkolem lub szkołą
Trening Pewności Siebie
Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej.
Adresatami tego programu są dzieci, które wycofują się z interakcji społecznych, mają trudność w podejmowaniu własnych decyzji, są podatne na wpływ grupy i nie radzą sobie ze stresem i własną nieśmiałością.
Celem Treningu Pewności Siebie jest:
Liczba zajęć i termin: 10 spotkań, raz w tygodniu
Liczba uczestników: od 8 do 10 osób
Sposób rekrutacji: zalecenie udziału w zajęciach po wcześniejsze konsultacji z psychologiem opiekującym się przedszkolem lub szkołą
Zajęcia dla dzieci z cechami nadpobudliwości psychoruchowej
Zajęcia adresujemy do uczniów klas II i III z cechami nadpobudliwości psychoruchowej, trudnościami w przestrzeganiu zasad i norm społecznych, radzeniu sobie z emocjami, nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych lub nasilonymi problemami wychowawczymi.
Liczba zajęć i termin: 10 spotkań w semestrze
Liczba uczestników: 12
Sposób rekrutacji: zalecenie udziału w zajęciach po wcześniejszej konsultacji z psychologiem opiekującym się szkołą
Terapia grupowa metodą „Ortograffiti” jest metodą psychomotoryczną i psychodydaktyczną.
- Obejmuje kompleksową pomoc edukacyjno - terapeutyczną, opartą na zwartej strukturze dla uczniów mających specyficzne potrzeby w nauce języka polskiego.
- Oferta ta kierowana jest do dzieci kończących szkołę podstawową i ciągle mających trudności z poprawnym zwłaszcza ortograficznym pisaniem. Trudność sprawia im prawidłowe czytanie, pisanie, często rozumienie czytanych treści. Mają trudności ze swobodnym wypowiadaniem się, trudności w pracy umysłowej w obecności osób trzecich, ze względu na przewidywane możliwe niepowodzenie którego poczucia doświadczają w pracy w klasie. Powtarzające się niepowodzenia przyczyniają się do niskiej oceny własnej pracy.
Metoda „Ortograffiti jest metodą pomagającą przezwyciężyć trudności i lęki, by móc pracować swobodnie na bazie nabytych umiejętności w szkole. W zależności od potrzeb członków grupy modyfikowane są niektóre przerabiane treści o dodatkowe tematy czy materiały. Aby mieć sukces, w tygodniu wymagana jest także dodatkowa praca dziecka w domu.
Od września trwa nabór do grup. W jednej grupie będzie maksymalnie do 4 dzieci.
Na zajęcia dzieci są kierowane przez psychologów naszej Poradni.
Dzieci ze szczególnie dużymi trudnościami będą przyjmowane na zajęcia indywidualne.
Przyznajemy sobie prawo do łączenia małych grup i przesuwania dzieci z zajęć indywidualnych na grupowe i odwrotnie w miarę wolnych miejsc z wcześniejszym ustaleniem takich działań z rodzicami.
Terapia EEG Biofeedback to nieinwazyjna, nowoczesna metoda optymalizacji pracy mózgu.
Metoda ta polega na procesie uczenia się samokontroli pracy mózgu za pomocą sprzężenia zwrotnego, rejestrowanego poprzez specjalistyczną aparaturę komputerową.
Uczenie się (trening) to aktywny proces, który wymaga motywacji i powtarzania ćwiczeń.
Cel: systematyczne treningi usprawniają szybkość myślenia, koncentrację uwagi i pamięć; daje to możliwość samopoznania i samokontroli (wgląd w siebie i swoje odczucia, poczucie wyciszenia i relaksu). Powoduje zwiększenie dobrego samopoczucia, odporności na stres, redukcję napięcia i tremy. Daje możliwość uzyskania równowagi psychicznej.
Szczególnie przydatne w terapii dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce (dysleksja, dyskalkulia), w zwiększeniu możliwości intelektualnych i usprawnieniu procesów poznawczych.
Terapię EEG Biofeedback prowadzimy dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, będącymi klientami naszej Poradni.
Warunkiem koniecznym jest wykonanie badania EEG z dokładnym opisem dla celów terapii biofeedback.
Czas trwania: ilość sesji treningowych zależna jest od rodzaju i stopnia zaburzeń, prowadzonych 1 raz w tygodniu.
Uczestniczenie w terapii biofeedback nie zastępuje innych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
Prowadzimy diagnozę i terapię dla dzieci w wieku od 5 do 10 roku życia.
Trudności w nauce czytania i pisania to nie tylko objawy dysleksji rozwojowej.
Nieprawidłowości w obrębie cech narządu wzroku mogą być przyczyną trudności dziecka w rysowaniu,
precyzyjnych ruchach rąk, poważnych problemów w opanowaniu czytania i zaburzonej grafiki pisma.
Ważne jest, aby równocześnie z badaniem pod kątem dysleksji rozwojowej czy ryzyka dysleksji, przeprowadzić badanie funkcji wzrokowych:
- ruchy gałek ocznych,
- poziom konwergencji,
- zakres akomodacji,
- występowanie zeza ukrytego,
- widzenie obuoczne,
- zakres pola widzenia,
- różnicowanie barw.
_______________________________________
1. W ZPPP nr 1 przeprowadza się badanie i terapię funkcji wzrokowych dzieci w wieku 5 – 10 lat z rejonu działania poradni.
2. Na badanie funkcji wzrokowych kieruje dziecko psycholog , pedagog lub terapeuta integracji sensorycznej pracujący w ZPPP nr 1.
3. Zapisy dzieci na diagnozę prowadzone są przez cały rok szkolny.
4. Na podstawie wyników badania dziecko może :
· otrzymać zestaw ćwiczeń do wykonywania w domu,
· zostać zakwalifikowane do udziału w terapii funkcji wzrokowych na terenie ZPPP nr 1,
· otrzymać zalecenie wykonania diagnoz : okulistycznej i ortoptycznej w celu oceny prawidłowości obuocznego widzenia i jego sprawności.
5. Decyzję o czasie trwania terapii podejmuje terapeuta na podstawie wyników badań diagnostycznych
Od stycznia 2020 roku ZPPP nr 1 nawiązała współpracę z Centralną Przychodnią Rehabilitacyjno-Leczniczą PZN, w której można wykonać diagnozę okulistyczną i ortoptyczną, a takżę uczestniczyć w zajęciach terapii widzenia. W przychodni są zatrudnieni wysokiej klasy specjaliści (lekarze okuliści , wykwalifikowane ortoptystki, terapeuci widzenia).
Adres Przychodni : 00-181 Warszawa, ul. Karmelicka 26 tel. 22 635 67 02, tel. 606 329 143, dyr. 22 635 67 33 e-mail: biuro@przychodniapzn.pl strona www: www.przychodniapzn
Osoby przeprowadzające diagnozę i prowadzące terapię funkcji wzrokowych:
pedagog Małgorzata Janczewska,
psycholog, ortoptystka Katarzyna Rokicka
Indywidualna diagnoza predyspozycji zawodowych i poradnictwo edukacyjno-zawodowe
Uczniu,
jeżeli zastanawiasz się:
- Co chciałbyś robić w przyszłości?
- Jaką wybrać szkołę, kierunek studiów?
- Jaki wykonywać zawód?
- Jaką pracę wybrać, by nie była ona męczącym obowiązkiem, lecz dawała Ci zadowolenie i przyjemność.
Diagnoza predyspozycji zawodowych pozwala na poznanie: realnych zainteresowań, temperamentu, uzdolnień, cech osobowości. Pozwala na identyfikację posiadanych zasobów: mocnych i słabych stron, możliwości zawodowych, przekonań i potrzeb.
A może …
już dobrze wiesz, co chciałbyś robić i nie możesz doczekać się, kiedy skończysz szkołę i zrealizujesz swoje zawodowe marzenia.
Zapraszamy Cię do naszej Poradni.
Sprawdzisz czy Twoje plany pokrywają się z Twoimi zainteresowaniami lub określisz jakiego typu możliwości zawodowe posiadasz i dowiesz się, jakie obszary uzdolnień warto doskonalić.
Zapisy telefoniczne
Zajęcia „Podaruj dzieciom baśń”
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci z klas II-III z trudnościami w nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych (wycofanych, nieśmiałych, „zamkniętych w sobie”).
Cele zajęć:
Zajęcia będą obejmowały 12 spotkań. Liczba uczestników – 10 osób.
Na zajęcia będą przyjmowane dzieci kierowane przez psychologów opiekujących się placówkami z rejonu działania poradni.
Zajęcia rewalidacyjne
Przeznaczone dla dzieci z przedszkoli specjalnych oraz szkół specjalnych (klasy I-III).
Zajęcia obejmują zakres:
2016-2021 Zespół Poradni Psychologiczno - Pedagogicznych Nr 1