ZBIÓR ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

Zbiór ćwiczeń logopedycznych - do pracy z dzieckiem w domu

List logopedów do rodziców

Szanowni Państwo!

W trosce o utrzymanie ciągłości terapii logopedycznej w czasie stanu epidemii koronawirusa zamieściłyśmy na naszej stronie internetowej zbiór ćwiczeń logopedycznych. Są to ćwiczenia o różnorodnym charakterze i dotyczą różnych etapów terapii. Zanim sięgnięcie Państwo do naszych propozycji, prosimy o zapoznanie się z kilkoma wskazówkami:

  • Przeznaczcie na wykonanie ćwiczeń kilka minut każdego dnia pamiętając o zasadzie, że lepiej wykonać ich mniej, ale częściej.
  • Wybierajcie te ćwiczenia, które będą podobne do zalecanych  przez logopedę prowadzącego terapię (to znaczy  dotyczą ćwiczonej przez dziecko głoski lub głosek).
  • Ćwiczenia usprawniające narządy mowy będą dobrą rozgrzewką przed właściwymi ćwiczeniami z tekstem.
  • Karty ćwiczeń zawierające ilustracje mogą być częściowo samodzielnie wypełniane przez dzieci, ale ważne jest, aby rodzice sprawdzili, jak je dziecko wykonało.
  • Z listy zdań prosimy wybierać maksymalnie dziesięć zdań do powtórzenia w czasie przeznaczonym  na ćwiczenia.
  • Pamiętajcie o tym, że utrwalanie prawidłowej wymowy może odbywać się także przy wspólnej zabawie z dzieckiem lub innych wspólnych zajęciach domowych.

Gdyby  pojawiły się wątpliwości co do wyboru ćwiczeń prosimy o telefoniczne skontaktowanie się z logopedą.

Pełnimy dyżury telefoniczne, odpowiemy na Państwa pytania, udzielimy dalszych wskazówek.

Zachęcamy także rodziców pozostałych dzieci do korzystania z naszego zbioru. Pomożemy Państwu wybrać ćwiczenia właściwe dla Waszego dziecka poprzez konsultację telefoniczną.

Serdecznie pozdrawiamy i do zobaczenia jak najszybciej!

Zespół logopedów  Zespołu Poradni


Opracowała Alicja Melon - logopeda Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 1 w Warszawie

 

 I. Trening sylabowy (powtarzanie sylab):

la, le, lo, lu, li                          

al, el, ol, ul, il, yl,

ala, ele, ole, ule, olu, elo, yle, ilo, ilu, ulo  itd.

 II. Lista wyrazów do powtarzania:

lampa, lato, lala, las,  lasek, lasso, lawina, lawa, lawenda, lament, lampion,

lew, lek, leki, lęk, lep, len, leń, leżak, lekarz, lemoniada, legenda,

lot, lok, loki, lotnik, lody, loty, lokomotywa, loczek, lodówka, lodziarnia, lokal, logopeda, los, lotos,

lufa, luty, lód, ludzie, ludzik, ludek, luli-luli, lutownica,

lipa, lipiec, list, lista, lis, lisek, liść, listek, liczydła,

bal, szal, cal, cel, fotel, motyl, ul, szpital, tunel, kabel, pędzel, gol, hol, kaszel,

sala, cela, palec, widelec, malec, smalec, kolec, plac, mleko, butelka, kapsel, bale, kalosze, koszula, czekolada, plama, palma, żagiel, żeglarz, kolega, koleżanka, żelki, talerzyk, kapelusz, kapelusik, palto, szpulka, samolot, szelki, szalik, maliny,

szklanka, maluszki, muszle, ślimak, śliwka, szalik, czapla, policzki, kluczyk

III. Pary wyrazów do powtarzania:

zapalona lampa                                                                                                              

lody czekoladowe

powolna lokomotywa

lokomotywa spalinowa

lot samolotu

leśny ludek

kolega i koleżanka

bal w przedszkolu

malutki ul

pluszowy fotel

luksusowy hotel

lądowanie na lotnisku

bolący paluszek

metalowy kapselek

butelka mleka

leśna polana

polowanie na lwy

lufa pistoletu

lotnik i pilot

plan lotu

loki lalki

upalne lato

upalny lipiec

naleśniki z malinami

muszla ślimaka

zielone kalosze

mleczna czekolada

palmowe liście

szal i kapelusz

kapelusik dla laleczki

pluszowy ludzik

kisiel malinowy

lniana koszula

liście topoli

kulki lodów

lepienie z plasteliny

lot motyla

dzielny myśliwy

entliczek-pentliczek

ulubiona niedziela

kąpiel z bąbelkami

kabel od telefonu

tunel pod ulicą

polne ziele

milutka melodia

maleńka dziupla

malinowa plama

szkolna klasa

pomalowany plakat

pole lnu

cieplutki chlebek

fioletowe kafelki

genialne myśli

kotlet mielony

mielone pulpety

wielkie wesele

malutki cielaczek

dzielny myśliwy

ślady lisa

blade policzki

blondyn i blondynka

loczki laleczki

ślubny welon

ulubiony balet

malowanie pędzelkiem

poplamione palto

solone paluszki

silny ból

klucze do sali

flaga Polski

lecący latawiec

latawce i balony

kopalnia węgla

letnie kolonie

lot pelikana

lina żeglarza

kogel-mogel

ufoludek-dziwoląg

dalekie lądy

śliczne maślaki

lodowata maślanka

kilka wolnych chwil

baletki baletnicy

płochliwa czapla

zaśliniony buldog

wesolutki pudelek

pilny list

lipiec i listopad

coca-cola i pepsi-cola

luźne szelki

gliniane kule

koźlęta i cielęta

liczenie na liczydłach

leżaki na plaży

lasso z liny

lekka laska

letnia laba

lawa z wulkanu

kalendarz z modelkami

lotka i paletka

powolny leniwiec

lepki lep

letnia lemoniada

wielki balkon

leniwy leń

celny gol

dole i niedole

silny kaszel

szalony pilot

legenda o smoku wawelskim

kluski leniwe

pantofelki dla modelki

klawisze laptopa

klub osiedlowy

dzielny policjant

znaleziony kundelek

zielone melony

pochlapana bluza

silna fala

hala handlowa

stolica Polski

opaleni plażowicze

walczyk i poleczka

hulanki i swawole

medale z olimpiady

plotki o sławnych ludziach

list polecony

stylowe meble

tafla lodowiska

filmy dla małolatów

Pluto i Donald

 

 

 

 

           

 

Opracowała Alicja Melon - logopeda Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 1

 

Przedstawiony niżej materiał językowy  ma zastosowanie na dalszym etapie utrwalania prawidłowej wymowy. Na tym etapie dziecko dobrze już operuje poszczególnymi  głoskami, można więc zastosować wszystkie cztery głoski do równoczesnego utrwalania. Układ materiału przestrzega  zasady stopniowania trudności - najpierw utrwala się prawidłową wymowę w wyrazach, potem w parach wyrazów, następnie w  zdaniach.

Zestaw wyrazów

  1. ciocia
  2. ciuchcia
  3. cięcie
  4. ciuciubabka
  5. dziadzio
  6. sieci
  7. śledzie
  8. śmieci
  9. dzieci
  10. dzieciak
  11. dzięcioł
  12. dzisiaj
  13. dziesiątka
  14. świecidełka
  15. ściana
  16. ścierka
  17. kiciuś
  18. niedźwiedzie
  19. donosiciel
  20. goście
  21. kościół
  22. kości
  23. wyścigi
  24. wyścigówka
  25. pościel
  26. liście
  27. opowieści
  28. gwoździe
  29. śmiałość
  30. ciekawość
  31. sierść
  32. dzidziuś
  33. dziadziuś
  34. dziesięć
  35. pierścionek

 

Zestaw par wyrazów

  1. ślady niedźwiedzi
  2. święto kościelne
  3. cięcie gałęzi
  4. kapryśna ciocia
  5. dziób dzięcioła
  6. dziecinne prośby
  7. dziura w moście
  8. wyścigi łodzi
  9. maluśki kiciuś
  10. guziki pościelowe
  11. liście paproci
  12. urodzinowi goście
  13. dziwne opowieści
  14. garść ziarenek
  15. zima w mieście
  16. babcia i dziadziuś
  17. uśmiech dzidziusia
  18. sierść dzika
  19. mówić kwieciście
  20. zimowe ciemności
  21. sieci na śledzie
  22. ściana pełna gwoździ
  23. wiadomości o świecie
  24. wejście i wyjście
  25. wyścig wyścigówek
  26. ciekawość dzieciaków
  27. rodzinna gościnność
  28. dziesięciolecie ślubu
  29. właściciel ciuchci
  30. dziewięćdziesiąt dziewięć

 

Zestaw zdań

  1. Ciuchcia ciągnie pociąg.
  2. Maluśki kiciuś śpi obok mamusi.
  3. Łatwo pobrudzić się w błocie.
  4. Niedźwiedziątka to małe niedźwiedzie.
  5. Dzieci bawią się w ciuciubabkę.
  6. Na gałęzi siedzi dzięcioł.
  7. Neon świeci w ciemności.
  8. Babcia lub jeździć na wieś.
  9. Ślimak gryzie kapuściane liście.
  10. Na świecie dzieją się prawdziwe dziwy.
  11. Niedziela to dzień, kiedy chodzi się do kościoła.
  12. Wujcio obchodzi siedemdziesiąte urodziny.
  13. Ciocia nosi pierścionki i inne świecidełka.
  14. Młodzi ludzie lubią śmiać się i śpiewać.
  15. Po moście ścigają się wyścigówki.
  16. W dziupli dzięcioła gnieździ się sikorka.
  17. Dziadziuś huśta dzidziusia.
  18. Dzidziuś uśmiecha się do mamusi.
  19. Dziewięćdziesiąt dziewięć to dwie dziewiątki.
  20. Dzieci lubią się huśtać.

 

Opracowała Alicja Melon, logopeda Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 1 w Warszawie

 

radosny poranek

pióra kury

ranna rosa

rudy rydz

ruchliwe rondo

różowy ręcznik

rozbita rakieta

rady rodziców

rozwiązany rebus

dziurawy worek

korytarz biurowy

szary murek

amator futer

bezmiar gór

rączy rumak

zbiór figur

poranny korek

pora roku

deser czereśniowy

szafirowy beret

ranny rekin

różowa róża

resztka rozumu

robot ręczny

robótki ręczne

surowa kara

aromat arakowy

szara kora

czary mary

dziurawa cerata

kura maruda

makaron świderek

cukier puder

czar par

różowa pantera

stary sweter

bury murek

aparat radiowy

rękawiczka ze skóry

szara reneta

stary zegar

rechotanie ropuchy

rak nieborak

papierowa torebka

kierowca tira

stary rupieć

rasowy Burek

rysunek w ramce

surówka z pora

deser z kawiarenki

radosna rozmowa

oranżada pomarańczowa

rogi barana

ranny rodak

góral i góralka

gorące parówki

pierogi z serem

pazury kury

koronkowa robota

ryż z rodzynkami

rabatka rumianków

wiaterek zefirek

Azorek i Burek

ażurowa firanka

teren murawy

ziarenka ryżu

pomidorek i szczypiorek

numer biura

chora córeczka

biurowy korytarz

amator cukierków

bohater wieczoru

katarynka kataryniarza

katar i gorączka

rude borowiki

borówkowa konfitura

ubiór marynarza

generał i admirał

para kierów

futerał na gitarę

zaczarowana syrenka

ruda sarenka

gar żuru

orędzie noworoczne

skóra, fura i komóra

roślinny napar

dyżur doktora

rachunek za motor

ryk motorów

piramida faraona

urażony honor

wieczorne chmury

rumaki do karety

torebka kukurydzy

ratusz przy rynku

rogaty baranek

szuwary tataraku

garaż dla skutera

amator zer

ara maszkara

Opracowanie Alicja Melon, logopeda Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Warszawie

Ćwiczenia pionizacji języka

  1. Dotykanie czubkiem języka środka dolnej wargi, a następnie środka górnej wargi.
  2. Oblizywanie czubkiem języka górnej wargi tylko po czerwieni wargowej, od strony prawej do lewej i z powrotem.
  3. Oblizywanie warg ruchem kolistym po czerwieni warg, najpierw w prawo, a następnie w lewo.
  4. Przesuwanie czubka języka po wewnętrznej stronie górnych  zębów zaczynając od zębów trzonowych z prawej strony i przesuwając język w lewą stronę i z powrotem.
  5. Przesuwanie czubka języka po krawędziach górnych  zębów zaczynając od zębów trzonowych z prawej strony i przesuwając język w lewą stronę i z powrotem.
  6. Dotykanie punktowo czubkiem języka każdego zęba górnej szczęki, zaczynając od zębów trzonowych z prawej strony i przesuwając język w lewą stronę i z powrotem.
  7. Wsuwanie czubka języka do przedsionka jamy ustnej za  górną wargą.
  8. Wciąganie ułożonego na górnej wardze języka w głąb jamy ustnej: czubek języka prześlizguje się od wargi, przez krawędzie siekaczy, górne dziąsła i zatrzymuje na podniebieniu twardym, a następnie w ten sam sposób wraca do pozycji wyjściowej.
  9. W pozycji wyjściowej czubek języka opiera się w jamie ustnej o dolne dziąsła, a następnie prześlizguje się po wewnętrznej  powierzchni siekaczy dolnych i górnych na górne dziąsła. W ten sam sposób wraca do pozycji wyjściowej.
  10. Język opiera się o górny wał dziąsłowy, a następnie przesuwa do tyłu na środek podniebienia twardego i wraca do pozycji wyjściowej.
  11. Czubek języka dotyka różnych punktów na górnych zębach, dziąsłach oraz podniebieniu twardym.
  12. Czubek języka przesuwa się po górnym wale dziąsłowym w kierunku od zębów do podniebienia twardego i z powrotem.
  13. Czubek języka  przesuwa się po górnym wale dziąsłowym w prawo i lewo.
  14. Czubek języka opiera się o górny wał dziąsłowy i utrzymuje w tej pozycji przez 5 sekund.
  15. Czubek języka wielokrotnie uderza o górny wał dziąsłowy przy jednoczesnym wymawianiu głosek: ttttt, ddddd, nnnnn, tdtdtdtdtd, tdntdntdntdntdn.   Uzyskane dźwięki mają brzmienie dziąsłowe.

Ćwiczenia czubka języka (apexu)

  1. Dotykanie czubkiem języka kącików warg, naprzemiennie prawego i lewego. Czubek języka nie powinien przekraczać czerwieni wargowej.
  2. Dotykanie czubkiem języka środka dolnej wargi, a następnie środka górnej wargi.
  3. Dotykanie czubkiem języka na zmianę krawędzi dolnych  i górnych iekaczy.
  4. Oblizywanie czubkiem języka górnej wargi tylko po czerwieni wargowej, od strony prawej do lewej i z powrotem.
  5. Oblizywanie czubkiem języka dolnej wargi tylko po czerwieni wargowej, od strony prawej do lewej i z powrotem. 
  6. Oblizywanie warg ruchem kolistym po czerwieni warg, najpierw w prawo, a następnie w lewo.
  7. Przesuwanie czubka języka po wewnętrznej stronie dolnych zębów zaczynając od zębów trzonowych z prawej strony i przesuwając język w lewą stronę i z powrotem.
  8. Dotykanie punktowo czubkiem języka każdego zęba dolnej szczęki, zaczynając od zębów trzonowych z prawej strony i przesuwając język w lewą stronę i z powrotem.
  9. Dotykanie punktowo czubkiem języka każdego zęba górnej szczęki, zaczynając od zębów trzonowych z prawej strony i przesuwając język w lewą stronę i z powrotem.
  10. Dotykanie czubkiem języka na zmianę krawędzi dolnych  i górnych siekaczy.
  11. Dociskanie i odsuwanie czubka języka od wewnętrznej powierzchni górnych siekaczy, początkowo rytmicznie, a następnie w coraz szybszym tempie.
  12. Przeciskanie czubka języka przez zbliżone zęby dolnej i górnej szczęki.
  13. Wsuwanie czubka języka do przedsionka jamy ustnej za dolną wargą, a następnie za  górną wargą.
  14. Wypychanie czubkiem języka prawego, a następnie lewego policzka.
  15. Przesuwanie   kolistym czubkiem języka po przedsionku jamy ustnej najpierw w prawo, a następnie w lewo. 
  16. Czubek języka wielokrotnie uderza o wewnętrzną powierzchnię górnych siekaczy przy jednoczesnym wymawianiu głosek: ttttt, ddddd, nnnnn, tdtdtdtdtd, tdntdntdntdntdn.             

Ćwiczenia warg

  1. Przy zwartych wargach nadymanie policzków i zatrzymywanie powietrza na kilka sekund.
  2. Przy zwartych wargach nadymanie policzków i stopniowe uwalnianie powietrza przez szczelinę pomiędzy wargami.
  3. Przy zwartych wargach nadymanie policzków i gwałtowne wypuszczenie powietrza przy jednoczesnej eksplozji warg.
  4. Przy zwartych wargach nadymanie policzków prawego  i lewego na zmianę – powietrze przesuwa się wewnątrz jamy ustnej.
  5. Przy złączonych zębach zaokrąglanie warg, a następnie rozciąganie – zęby w trakcie tych ruchów nie mogą być odsłonięte.
  6. Przy złączonych zębach zaokrąglanie warg, a następnie rozciąganie – zęby w trakcie tych ruchów pozostają odsłonięte.
  7. Przy złączonych zębach i wargach odciąganie kącików ust na przemiennie w prawą i lewą stronę.
  8. Przy złączonych zębach zakrywanie naprzemiennie dolną wargą górnej wargi, a następnie górną wargą dolnej wargi.
  9. Przy złączonych zębach i wargach maksymalne zaokrąglenie  ich i przesuwanie  naprzemiennie w prawą  i lewą stronę.
  10. Przy złączonych zębach i wargach maksymalne zaokrąglenie  ich  i przesuwanie  naprzemiennie do góry o do dołu.
  11. Przy złączonych zębach i wargach  maksymalne zaokrąglenie ich  i wykonywanie ruchu cmokania.
  12. Przy zębach złączonych i  odsłoniętych,  zaokrąglanie  i rozciąganie warg.
  13. Wymawianie samogłosek ustnych w parach o przeciwstawnym układzie warg: u – i.
  14. Wymawianie samogłosek ustnych w parach o przeciwstawnym układzie warg: o – e.
  15. Wymawianie samogłosek ustnych w triadzie: a – u – i.
  16. Wymawianie samogłosek ustnych w triadzie: a – o – e.

 

Indywidualne karty ćwiczeń logopedycznych

  1.    Jaskinia smoka Zygmunta  - utrwalanie wymowy głosek [s,z,c,dz]
  2.    Ślimaki, źrebaki, cielątka i dziobaki  - utrwalanie wymowy głosek [ś,ź,ć,dź]
  3.    Szumiące chmurki   - utrwalanie prawidłowej wymowy [sz] w wyrazach i zdaniach
  4.    Konik na biegunach  - utrwalanie wymowy głosek [k,g]
  5.    Latem na plaży  - utrwalanie wymowy głoski [l]
  6.    Szalona maszyna Lolka - utrwalanie wymowy głoski [l]
  7.    Abrakadabra  - utrwalanie wymowy głoski [r]
  8.    Kolorowy łańcuch z rerkami   - utrwalanie prawidłowej wymowy [r] w wyrazach i zdaniach
  9.    Zdania z obrazkami  - utrwalanie połączeń spółgłoskowych [t,d]
  10.    Wspaniały dom  - utrwalanie połączeń spółgłoskowych [t,d]
  11.    Nie takie trudne   - utrwalanie połączeń głosek [tr, dr]
  12.    Ćwiczenia emisji głosu  - w terapii jąkania
  13.    Dźwięczne zdania   -  utrwalanie prawidłowej wymowy wymowy spółgłosek dżwięcznych


Partnerzy